In memoriam Jacques Smeulders

In de nacht van 24 en 25 februari is Jacques Smeulders op 91 jarige leeftijd overleden.

Jacques was erelid en bijna 72 jaar lid van Fanfare Unitas. Jacques is 26 jaar voorzitter geweest. Tijdens die periode was hij mede verantwoordelijk voor heel wat positieve ontwikkelingen van de vereniging. Urenlang kon hij vertellen over de deelname aan de Rosemontagszug door Düsseldorf en de buitenlandse reis naar Egg. Onder zijn leiding zijn er tal van evenementen georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de Avondwielerzesdaagse, de vlooienmarkt, de winteruitvoeringen met concert en toneel en de skelterraces.

Tijdens het 60 jarig bestaan van Fanfare Unitas ontving Jacques een Koninklijke onderscheiding voor onder andere zijn vele verdiensten voor Fanfare Unitas. Buiten Unitas was een hij echte pleitbezorger van de fanfaremuziek. In de Brabantse Bond voor Muziekgezelschappen was hij actief. Ook heeft hij een geweldig archief opgezet dat tot op de dag van vandaag nog deels bij hem thuis staat. Wat hem sierde is dat zijn betrokkenheid bij de fanfare nog steeds heel erg groot was. Gevraagd en ongevraagd kreeg het bestuur zijn goed bedoelde adviezen. Ook is Jacques vele jaren muzikant geweest op bariton. Dit heeft hij gedaan totdat zijn gezondheid dit niet meer toeliet.

Het sierde Jacques dat hij tot vorige week trouw de repetities op de maandag bezocht. En wat had hij graag meegemaakt dat Unitas met tamboerkorps deel zou nemen aan de optocht van ’t Hout. Dat heeft helaas niet meer zo mogen zijn.

Op vrijdag 3 maart zullen we Jacques met gepaste korpseer begeleiden naar zijn laatste rustplaats. Wij wensen de familie heel veel sterkte toe met dit grote verlies.

Posted in Laatste nieuws